שיעורי רכיבה טיפולית

את הרכיבה הטיפולית ניתן להגדיר כמכלול של פתרונות שיקומיים המסופק על ידי צוות מקצועי מוסמך. המטרה הראשונית של רכיבה טיפולית היא לשפר את מצבו הבריאותי והנפשי של האדם, על ידי שיקום באמצעות סוסים וכדי לשפר את תפקודו.

חוות נחשונים מציעה מגוון רחב של פעילויות רכיבה טיפולית לבני 4 ומעלה. לרכיבה הטיפולית השפעה חיובית ביותר על ילדים הסובלים מקשיים שיקומיים, פיזיולוגיים וכן רגשיים-התנהגותיים. הסוס מעורר בילד (ובכל רוכב) רגשות חיוביים ומעניק לו תחושה של ביטחון ושל שליטה.

החווה עובדת עם מבוגרים ובעיקר עם ילדים, שרבים מהם מופנים על ידי רופאים, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, פסיכולוגים, מטפלים, יועצי בית ספר, מורים וגננות. הרכיבה הטיפולית מיועדת לסובלים מבעיות ומקשיים שונים:

• בעיות רגשיות
• דימויי וביטחון עצמי נמוכים
• חרדות
• הרטבה
• לקויי קשב וריכוז
• היפראקטיביים (ADHD)

• בעיות מוטוריות
• שיתוק מוחין (CP)
• לקויי תקשורת (PDD)
• נוער עם צרכים מיוחדים
• משותקים
• ועוד

כמו כן, החווה עובדת עם קבוצות נוער בשיקום המגיעות דרך עיריות ומעסיקה גם עובדים במסגרת פרויקט לשיקום תעסוקתי.

הצוות המטפל בחווה כולל מדריכים מוסמכים לרכיבה טיפולית, בוגרי מכון וינגייט בלבד. בחווה מגוון רחב של סוסים בגדלים שונים, כך שניתן להתאים לכל רוכב סוס לפי צרכיו. הסוסים שקטים מאוד ומאולפים היטב לרכיבה טיפולית בטיחותית.

הצוות המקצועי

הצוות המקצועי של חוות נחשונים כולל מדריכי רכיבה שאומנו בעבודה עם סוסים לצד הבנת בעיות הנובעות מכל מוגבלות או לקות, וכן לדעת להתמודד עם בעיות אלו ועם המטופלים עצמם. כמו כן, יש לצוות המקצועי את הידע הדרוש לפתח טכניקות טיפול והוראה לצרכים מיוחדים. כחלק מהעבודה עם הסוסים, יש לאמן אותם במיוחד לעבודה עם רוכבים בעלי צרכים מיוחדים.

המפגש הראשון

בתחילת הטיפול רצוי להביא מכתב מגורם מפנה (מרפא בעיסוק, יועצת בית הספר, פיזיותרפיסט ועוד), וכן אבחון ו/או סיכום ממטפל קודם או נוכחי. בפגישה הראשונה ימלאו ההורים שאלון על מנת שנוכל לקבל כמה שיותר רקע אודות הקושי של הילד, וכך נוכל להגדיר את מטרות הטיפול בצורה הטובה ביותר.

הטיפול יתקיים אחת לשבוע. תחילת הטיפול תהיה באופן פרטני לכל ילד, כאשר בהמשך המטפל ישקול שיבוץ בעבודה קבוצתית. תיק המטופל של הילד יהיה זמין בכל עת להורים, וכמו כן המדריך המטפל יהיה זמין לכל שאלה שתתעורר לגבי התקדמותו של הילד או תכנים נוספים שירצו ההורים לעלות.

הסדרים עם קופות החולים

המידע שלהלן לא מהווה התחייבות בשם קופות החולים. המידע מעודכן לפי פרסומים שיוצאים מעת לעת בשם קופות החולים.
במסגרת הרכיבה הטיפולית, לחוות נחשונים הסדרים עם קופות החולים כללית מושלם, לאומית ומכבי. להלן מידע אודות הסדרים אלו.

קופת חולים לאומית
מומלץ להביא הפניית רופא. כל ילד עד גיל 15 שקיבל אישור בקופה, זכאי ל-30 טיפולים בשנה קלנדרית, עבורם ישלם לחווה ויקבל החזר לפי ההסכם עם מהקופה.

קופת חולים כללית מושלם
כפי שמופיע בתקנון "כללית מושלם", כל עמית בגילאים 4 עד 18 ובעל ותק של לפחות 6 חודשים בביטוח המושלם, זכאי למכסה שנתית של טיפולים בכל שנה קלנדרית, עליהם ישלם עלות של השתתפות עצמית בלבד.

להלן ההסדר:
לתחילת הטיפול יש להביא: הפנייה לרכיבה טיפולית מרופא מומחה, או ניתן להביא הפנייה משולבת ואומר – הפנייה מרופא כללי (ילדים או משפחה) יחד עם איבחון או המלצה של מטפל פרארפואי (מרפא בעיסוק, פיזיוטרפיסט, קלינאית תקשורת, פסיכולוג וכד').

לא יהיה ניתן לקבל השתתפות עם הפנייה של רופא כללי בלבד.

ילדים בגילאי 4 עד 18 (יום לפני גיל 18) זכאים ל-30 טיפולים בשנה קלנדרית.

קופת חולים מכבי
לגילאי 4 עד 18.
תנאים: הפניית רופא ילדים לרכיבה טיפולית והוצאת טופס 17.
כמות טיפולים בשנה: 30.

היסטוריה ואבולוציה של הרכיבה הטיפולית

חשיבותו של הסוס ככלי מטפל הוכרה כבר בימי קדם על ידי היוונים. רכיבה טיפולית, או כמו שהיא מוכרת בכמה מדינות בעולם "רכיבה למוגבלים", היא שיטת טיפול מתקדמת אשר כיום מקבלת הכרה בכל העולם.

הרכיבה הטיפולית התפתחה משני כיוונים:
• המודל הספורטיבי – אשר תורגל על ידי הבריטים.
• המודל הרפואי – שהתפתח על ידי הגרמנים והוא זה שבא לידי ביטוי בטיפול.

יתרונותיו של הסוס, עליהם מתבססים עקרונות העבודה של שתי גישות אלו, הם שיפור תבניות ההליכה ויעילות ההליכה. תנועת הסוס מעבירה לגוף הרוכב תנועה הזהה לתנועת ההליכה הנורמלית של האדם, מבחינת קצב, אמפליטודת התנועה ומרכיבי התנועה הרוטטורית באגן. התנועה דורשת תגובות שיווי משקל תואמות ומחזקת שרירים (בעיקר של הגו) בפעילות פונקציונלית.

הרקע הפילוסופי של שתי הגישות
המודל הבריטי מקדם את טובת הצד המנטלי והפיזיולוגי כספורט נכים, עם דגש על אתגרים תחרותיים ולא תחרותיים כגון רכיבה אומנותית, קפיצות מכשולים ועוד. השתתפות בפעילות ספורטיבית תחרותית כמעט תמיד עוקפת בעיות מוטיבציה, ומבטיחה שיקום ארוך טווח וחיים פעילים.
כמו כן, היא מאפשרת לנכים הזדמנויות לחוות חוויות שבדרך כלל נמנעות מהם – הליכה בטבע, תנועה מהירה, נקודת מבט גבוהה ועיסוק בפעילות חיובית.

המודל הגרמני מסתמך על אוריינטציה רפואית, אשר שמה דגש על חשיבות היציבה ויישור הסימטריה כמטרה בפעילות עם הרוכב. התפתחות הטיפול ברכיבה התבססה על המודל הרפואי ועל מידע ממקורות פיזיולוגיים; כך נוצרה ההיפותרפיה – טיפול רפואי במגבלה באמצעות הסוס.

בטיפול זה הרוכב פסיבי לחלוטין וגופו מופעל ומושפע מתנועת הסוס, וזו נקבעת לפי דרישת המטפל על ידי מדריך רכיבה. הטיפול נעשה, לרוב, ללא אוכף, על מנת להגביר את השפעת תנועת הסוס וכדי לאפשר לרוכב לחוש את חום גופו של הסוס.

שתי גישות אלו חוברו יחדיו על ידי גישה שלישית אשר שמה דגש על החינוך. כל אחת משלושת הגישות – הספורטיבית, הרפואית והחינוכית – מקיפה מטרות ספציפיות שונות, אך יחד עם זאת הן חופפות זו לזו. שלושת הגישות משלימות זו את זו ותומכות זו בזו. כך, הרכיבה הטיפולית השלימה משלבת 3 תחומים שאינם נפרדים זה מזה: ספורט, רפואה וחינוך.

 

תנועת הסוס והשפעתה על הרוכב

תנועתו של הסוס, כאשר אנו רוכבים עליו, מחקה לחלוטין את תנועת ההליכה של האדם. לתנועה התלת ממדית של הסוס – קדימה/אחורה, למטה/למעלה ולצדדים – השפעה רבה על האגן, ומכאן השפעה רבה על הגו, על חגורת הכתפיים ועל מפרק הירך של הרוכב. תנועה זו מחקה נאמנה את המתרחש בגופנו.

תנועת הסוס מאפשרת אף לנכים לייצב את תדמית הגוף ולשפר את התנועה והתחושה. בזכות התנועה הקצבית שחש הרוכב על גו הסוס, בנוסף למגע הפיזי והמוטיבציה, הופך הסוס למעין מכשיר התעמלות חי. מאפיינים אלו מאפשרים לכלול את הרכיבה הטיפולית בטכניקות טיפול תנועתי מודרני.

חשוב לציין שלא קיים עוד כלי רפואי המסוגל לחקות באופן מושלם את תנועת ההליכה של האדם, ולהעניק למטופל את התנועה התלת ממדית – למעט הסוס.

ברכיבה טיפולית, הרוכב מבצע תרגילים המגבירים את השפעת תנועת הסוס על גופו. התרגילים ניתנים על ידי המטפל בהתאם לצרכיו האישיים של המטופל. להלן כמה דוגמאות להשפעתה של תנועת הסוס על גוף הרוכב:

נרמול טונוס – לתנועה של הסוס יש השפעה על טונוס השרירים של הרוכב; התנועה הריתמית האיטית יחד עם חום הגוף של הסוס גורמים להורדת ספסטיות. תנועה קצבית ומהירה עוזרת להעלאת טונוס ולגיוס שרירים.

שיפור טווחי תנועה – ברכיבה יש שימוש בטווחי תנועה נרחבים יחסית, בעיקר בגף התחתון. הישיבה על הסוס עם תנועת הסוס, גורמות להארכה איטית ומתמשכת. דבר זה חשוב במיוחד לחולי שיתוק מוחין או לסובלים מפגיעות אחרות הגורמות לספסטיות.

שיפור יציבה – הרכיבה דורשת פעילות סימטרית של הגוף, גורמת להפעלה ולעידון של תגובות היציבה האוטומטיות ומשפרת את סכמת הגוף. כל המרכיבים הללו חיוניים לשיפור היציבה, ולכן מתאימים לעבודה על ליקויי יציבה.

שיפור תפקודים אוטונומיים – עצם הישיבה על הסוס המתנועע, ולו גם הפסיבית ביותר, גורמת להפעלה "פסיבית- אקטיבית" של גוף הרוכב. היא מסייעת לשיפור האוורור הריאתי (השפעה על ריתמוס הנשימה), לסיכוך המפרקים בנוזל מפרקי, לעלייה בנפח פעימות הלב ולעזרה בתהליכי העיכול. כל אלה מהווים גורם משמר לאדם שאינו נייד.

שיפור הקואורדינציה – כל הטיפול בסוס והרכיבה כרוכים ברצף פעולות מורכב ומתואם, הדורש יכולת קואורדינטיבית.

התחום החינוכי - רגשי

יחד עם יתרונותיו של הסוס בתחומים פיזיולוגיים-מוטוריים, לסוס ולרכיבה יתרונות רבים גם בתחומי הרגש, החינוך המיוחד והתחום הקוגניטיבי-התנהגותי-חברתי, הטומנים בחובם תועלות רבות.
ברכיבה הטיפולית מטופל נוער עם בעיות התנהגותיות ולימודיות. הסוסים מהווים גורם מוטיבציוני ומספקים גרייה ללמידה. העיסוק בסוסים ולימוד הרכיבה מקנים לנערים אלה גם מקצוע לעתיד. הרכיבה עוזרת ויעילה מאוד בתחום החינוך המיוחד, והיא מהווה דרך שונה ונעימה מאוד להורדת מתחים וחרדות, להגברת יכולת הריכוז, להתחשבות בזולת ולעידוד יחסי חברות.

הסתבר כי התנועה הריתמית והקבועה של הסוס מביאה לרגיעה בגופו ובמוחו של הרוכב. יחד עם התנועה של הסוס, קיים הפידבק המיידי שמקבל האדם מהסוס: הסוס מגיב מיידית לשפת הגוף של האדם ולהתנהגותו, גם מהקרקע וגם בזמן הרכיבה.

לפיכך, ניתן לנצל את הסוס בעבודה עם ילדים היפראקטיביים והסובלים מליקויי תקשורת. הרכיבה עוזרת לשיפור הדימוי, הביטחון העצמי, המוטיבציה לעשייה והעלאת הערך העצמי – תוך חוויה חיובית של הצלחה והנאה; העלאת סף התסכול, התמודדות עם קשיים תחת השגחה מבוקרת ותרגול באינטראקציה קבוצתית (בעבודה קבוצתית).

הרוכב עומד בפני סיטואציות חברתיות שונות, באמצעותן הוא לומד התנהגות חברתית, היענות לחוקים ולכללים ותפקוד בתוך מסגרת. השליטה בסוס מגבירה את האחריות העצמית ומעודדת את הרוכב לקחת חלק פעיל יותר בחייו האישיים. התנסות בחוויה של "הרמוניה בין הרוכב לסוס" מקנה תחושה של הישגיות ודוחפת את הרוכב כלפי "מעלה".

עקרונות בעבודה

שימוש בסוס ובקשר עמו כגורם מעורר לפיתוח מוטיבציה ולפיתוח כוחות אגו – התמודדות עם האתגרים הכרוכים בלימוד רכיבה ובשליטה בחיה גדולה וחזקה, חוויות של הצלחה והתמודדות עם כישלונות, התגברות על פחדים ונטילת חלק בפעילות הכרוכה בסיכון.

עיבוד תהליכים רגשיים – על ידי התבוננות מונחית ואינטראקציה עם בעלי החיים, אפשר להיעזר ברמה האינטלקטואלית והרגשית להבנה ולקבלה של תהליכי חיים, לידה, מוות, פציעה, מחלה, מיניות, היררכיה חברתית ועוד.

שימוש בהשלכה של רגשות – בעל החיים כאובייקט השלכה להתמודדות עם מחשבות ורגשות המאיימות על האני, יכולות לסייע למטופל להתמודד עם קשיים רגשיים ועם טראומות.

עבודה על עיבוד תחושתי – העיבוד התחושתי הוא תהליך קליטת מידע תחושתי מהסביבה, עיבודו ושימוש בתגובה מותאמת בזמן מותאם; לכן הוא למעשה בסיס לכל למידה או תפקוד.
ליקויים במערכת התחושתית של קליטה, בחסר או ביתר (היפוסנסטיביות או היפרסנסטיביות) או ליקויים בעיבוד, הם חלק מבעיות התפתחותיות רבות כגון ליקויי למידה, אוטיזם, פיגור סיבוכי פגות או כקושי התפתחותי מבודד.

סביבת החווה עשירה בגירויים תחושתיים – מראות, ריחות, קולות הרכיבה עצמה – המעניקים גירויים פרופריוספטיביים וכן וסטיבולריים חזקים. ההתמודדות עם גירויים אלה עוזרת לרכישת סכמת גוף וללימוד אוטומטי של תגובות היציבה ושל עבודה בילטראלית; כל אלה הם הבסיס לתכנון תנועה.

ברמה מתקדמת יותר של הרכיבה, יש ניתוח של תחושה ותגובה בהתאם: ברמה הבסיסית לומדים להתכונן ולהצטרף לתנועת הסוס ובהמשך להשפיע עליה; רוב התקשורת עם הסוס ברכיבה נעשית באמצעות מגע שטחי ועמוק והעברות משקל.

רכישת אסטרטגיות למידה ושיפור יכולת הריכוז

הרכיבה על הסוס וההימצאות בגובה ובתנועה בעלת ריתמוס, מהווים גורם מארגן ואוסף. בעת לימוד הרכיבה, לומד הרוכב שימוש בערוצי למידה שונים – מוטוריים ותחושתיים. ברמות הגבוהות יותר של הרכיבה, נדרש הרוכב להתארגן ולבצע רצף של משימות המשלבות התמצאות במרחב, זיכרון וריכוז.

שליטה עצמית – חשובה ברכיבה וגם ככלי תפקודי בחיים; ללא שליטה עצמית אין שליטה בסוס.

שיפור מיומנויות תקשורת – שימוש בתקשורת לא מילולית בין הסוס לרוכב ללימוד של תשומת לב לתקשורת לא מילולית, חשוב במיוחד לילדים בעלי קושי בפענוח מצבים חברתיים (כגון ילדים עם בעיות קשב וריכוז, תסמונת האונה הימנית ועוד).
שימוש בתנועת הסוס או בכל חלק אחר מדרבן יצירת מוטיבציה לתקשורת, תקשורת בין המדריך לרוכב, הקשבה, מעקב אחרי ההוראות וזכירתן. תנועת הסוס מגרה הפקת קולות ואפשר להשתמש בפעילות גם לצורך עבודה על הגייה ועל כישורי שפה.

פיתוח כישורים חברתיים – מפגש סביב עניין משותף, שמירה על כללי התנהגות ברורים ברכיבה בקבוצה, שילוב אלמנטים של שיתוף פעולה ותחרותיות בין הרוכבים.

לימוד מערכת יחסי גומלין עם הסוס – קבלה ונתינה, קבלה לא שיפוטית והדדית (סוס ורוכב), לימוד רגשות, אמפטיה ועוד.

 

למי הרכיבה לא מתאימה

• לסובלים מבעיות יציבות בעמוד השדרה (ילדי תסמונת דאון עם חוסר יציבות צווארית)• לסובלים מספונדילוליסטזיס
• לחולי אפילפסיה לא מאוזנת תרופתית
• לסובלים מאלרגיה חריפה וידועה לאבק או לשערות סוסים
• לחולי שיתוק מוחין עם פריקה במפרק הירך
• לבעלי סקוליוזה חמורה
• לסובלים מאי ספיקה לבבית

לסיכום

הרכיבה הטיפולית מותאמת לטיפול בקשת רחבה של סוגי מוגבלויות. יחד עם כל יתרונותיה, היא מציעה טיפול ייחודי מחוץ לקירות חדרי הטיפולים, בסביבה פתוחה ולא מאיימת. ההשפעה החיובית של הרכיבה, על אנשים ככלל ועל ילדים בפרט, הוכחה פעמים אינספור והניבה תוצאות מרחיקות לכת.

  • לקוחות קופות החולים לאומית ומאוחדת יכולים לקבל החזר עבור שיעורי רכיבה טיפולית מהקופה.